W poszukiwaniu genezy home stagingu udajemy się do USA. To właśnie tam swoją działalność prowadziła Barbara Schwarz, posiadaczka korporacji, która projektowała wnętrza. Jak się okazało – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku kluczowej specjalizacji Barbary Schwarz. Już jako agentka nieruchomości z doświadczeniem, Schwarz nieustannie poszukiwała patentów, przynoszących wzrost popularności oferowanych przez siebie lokali mieszkalnych wśród potencjalnych nabywców. W 1972 roku przyszło jej do głowy, aby sumiennie przygotować wnętrze jednej nieruchomości. Spróbowała wykonać wszystkie niezbędne zabiegi remontowe, wysprzątać cały obszar i ozdobić go tak, żeby Klient był oczarowany nieruchomością. Jak wyszło? Nieruchomość została sprzedana o wiele szybciej, niż ktokolwiek mógłby się spodziewać. Dlaczego tak się stało? Schwarz przekonała się, że przy rozjaśnieniu i optycznym powiększeniu pokoi – pierwsze wrażenie potencjalnego klienta jest dużo lepsze niż to było przed zastosowaniem techniki. Przez lata, Barbara Schwarz budziła podziw ekspertów od nieruchomości w USA, a specjalność o nazwie home staging weszła na stałe na rynek nieruchomości. Zgodnie ze statystykami z oficjalnej witryny internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu więcej niż milion osób, a z pewnością jest autorką popularnych treści na ten temat.
Przez lata home staging zyskiwał popularność w USA i zagościł też w Wielkiej Brytanii, gdzie z reguły Brytyjczycy nazywają go property presentation lub property styling. Zjednoczone Królestwo zapragnęło przyswoić home staging, dzięki show „House Doctor”, kojarzonego z osobą Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy również zrozumieli, iż mogą wiele zarobić gdy wystawią ofertę sprzedaży dopiero po sumiennym zadbaniu o mieszkanie.
U nas home staging pojawił się już w tym stuleciu. W dużej mierze dlatego, iż ludzie szukali na rynku pracy swojego miejsca i w efekcie powstał świeży, wolny zawód – homestager. Zwłaszcza od 2009 roku, widać zwiększony popyt na home staging przy sprzedaży/kupnie mieszkania.
Przez 45 lat, home staging przeobrażał się niemal codziennie, z powodu zmian w preferencjach ludzi, którzy postanowili zarabiać na rynku mieszkań. Barbara Schwarz stworzyła dopracowany model, ale korzystający z niego musieli odpowiadać na wyzwania zmieniającej się mody.
Ostatnimi czasy, home staging to nie są jedynie zabiegi wpływające pozytywnie na wygląd mieszkania. Home staging bowiem to po prostu wcielenie w życie idei marketingu, który polega – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, znanego marketingowego eksperta – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.
Swoje trzy grosze mogą tu wtrącić specjaliści od PR, którzy mają możliwość stworzenia ciekawej oferty, która skupi na sobie uwagę potencjalnego Kontrahenta. Już w czasach przedstawiania innowacyjnej techniki przez Barbarę Schwarz było wiadomo, że psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest bardzo ważna w procesie home stagingu, a oferta przyciągająca uwagę jest istotnym elementem, który jedynie może nakłonić ewentualnego nabywcę do obejrzenia domu. W dobie obowiązującego w wielu kręgach dostępu do internetu i otaczającego nas szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem branżowych portali, jak i gustów korzystających z Facebooka. Należy pamiętać, że stworzenie odpowiednich fotografii musi nastąpić już po precyzyjnym przysposobieniu mieszkania. Co się na takie przysposabianie składa?
Podstawowe plany Barbary Schwarz głosiły, iż wiele zyskamy, zwiększając wizualnie pomieszczenia i rozjaśniając je. Dbać musimy o każdy detal – w tym na ułożenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i blokować światła słonecznego. Zaskakujące jest, jak wiele osób nie pamięta o podstawowych kwestiach, takich jak usunięcie z pokoju walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz wywietrzenia pomieszczeń. Czynnikiem, który prawdopodobnie przekreśli nasz trud może być smród w domu – z dużą dozą prawdopodobieństwa odstraszy on Klienta.
Gdy chcemy upewnić się, że proces home stagingu przebiegnie właściwie – lepiej wynająć fachowców z biura nieruchomości, którzy poczynią niezbędne kroki, aby nasza posesja prezentowała się właściwie.
Więcej przeczytasz na naszej stronie internetowej – mieszkania.torun.pl